Jak skutecznie przygotować Tenant Mix?
Jak przygotować dobór najemców w centrum czy parku handlowym, aby jak najlepiej wykorzystać dostępną przestrzeń i zagwarantować konsumentom dotarcie do interesujących marek i sklepów? To zagadnienie, które z pewnością interesuje właścicieli nieruchomości handlowych. W naszym kolejnym artykule pochylimy się nad tym tematem i rozłożymy go na czynniki pierwsze. Jesteś zainteresowany? Czytaj dalej!
Po co jest tenant mix? Dlaczego warto się nad nim pochylić?
Tenant mix, czyli odpowiedni dobór najemców w obiekcie handlowym to większości przypadków czynnik decydujący o sukcesie nieruchomości handlowej. Właściwie skomponowany przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności obiektu, co z kolei przekłada się na wyższe obłożenie najemcami, większy ruch odwiedzających i lepsze wyniki finansowe. Dlatego warto poświęcić czas i uwagę na staranne zaplanowanie i zarządzanie doborem najemców.
Głównym celem jest stworzenie unikalnej i zrównoważonej mieszanki najemców, która będzie odpowiadać na potrzeby i preferencje lokalnej społeczności, a jednocześnie przyciągnie odwiedzających z dalszych okolic. Oznacza to dobór odpowiednich marek, zarówno znanych sieci, jak i niezależnych sklepów, a także zróżnicowanie oferty, obejmującej m.in. odzież, obuwie, artykuły spożywcze, usługi, rozrywkę i gastronomię.
Jak przeprowadzić dobór najemców do centrum handlowego?
Nie ma jednej reguły, według której można przygotować Tenant Mix. Proces będzie się różnić w zależności od tego, czy opracowuje się go dla istniejącej nieruchomości handlowej, czy dopiero planowanej. Schemat należy dostosować do indywidualnych uwarunkowań. Poniżej prezentujemy jednak poradnik krok po kroku, jakie elementy powinien zawierać. Dzięki temu będziesz mieć przegląd działań, których warto się podjąć. Jak przygotować skuteczny Tenant Mix? Zaczynajmy.
Krok 1. Ustal główne cele projektu
Pierwszym zadaniem, jakie Cię czeka, to wyznaczenie celów dla Twojej nieruchomości handlowej. Będą się one różnić w zależności do tego, jak bardzo komercyjny charakter ma miejsce. Przykładowe cele to: * maksymalizacja przychodów - jest to cel ściśle powiązany z Tenant Mixem i od jego struktury będzie zależeć jego realizacja; * zaspokojenie potrzeb lokalnej społeczności - jest to mniej komercyjny cel. Właściciel powinien zadbać wtedy o to, by w obiekcie znalazły się sklepy, których nie ma jeszcze w okolicy, a które będą obsługiwać potrzeby społeczności. To jednak nie wyklucza aspektu finansowego dla nieruchomości; * zwiększenie odwiedzalności nieruchomości - jest to podobnie jak w poprzednim punkcie zarówno komercyjny, jak i niekomercyjny cel. Sam tworzenie listy najemców powinno mieć przełożenie na ten punkt.
Krok 2. Analiza obecnego stanu oraz uwarunkowań rynkowych
Analizy powinny być przeprowadzone niezależnie od zdefiniowanych celów oraz charakteru nieruchomości. Jednym z pierwszych kroków jest przeprowadzenie szczegółowej analizy demograficznej i ekonomicznej obszaru, na którym zlokalizowane jest centrum handlowe. Jest to przede wszystkim zbadanie struktury wiekowej, dochodów, stylu życia i zachowań zakupowych mieszkańców. Ważne jest również zidentyfikowanie potencjalnych grup docelowych, które mogą być zainteresowane ofertą centrum, np. rodziny z dziećmi, młodzież, seniorzy czy turyści.
Kolejnym istotnym aspektem jest zrozumienie lokalnej konkurencji. Należy przeanalizować ofertę innych centrów handlowych, galerii i sklepów w okolicy, ich pozycjonowanie, siłę marek oraz strategie cenowe. Również obserwacja zmian w zachowaniach zakupowych, oczekiwaniach klientów oraz nowych koncepcji handlowych i usługowych umożliwi dostosowanie Tenant Mixu do aktualnych potrzeb.
Krok 3. Stworzenie listy najemców
Na tym etapie tworzenia Tenant Mixu powinno już być widać prawidłowości, które trzeba wykorzystać w doborze najemców. Możesz teraz przejść do wyboru konkretnych marek. Najważniejsi z punktu widzenia centrum jako całości są tzw. najemcy kluczowi (anchor tenants). Są to marki, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku, historię oraz reputację, dzięki której są w stanie zagwarantować nieruchomości stałych klientów. Przyciągają oni również innych najemców. W centrach handlowych do kluczowych najemców można zaliczyć marki modowe. Z kolei w przypadku parków są to raczej supermarkety.
Podczas doboru staraj się unikać kanibalizacji. Dotyczy to punktów, które pokrywają te same potrzeby. Czasami jednak ułożenie kilku lokali w jednym miejscu może przynieść skutek odwrotny. Tak jest np. w przypadku food court.
Wiesz już, jak przygotować się do stworzenia Tenant Mixu? Jeśli szukasz doradców, to chętnie pomożemy Ci z tym zadaniem. Sprawdź również pozostałe wpisy na naszym blogu!
Mogą Cię zainteresować...
Wybrane aktualności z rynku, raporty oraz zestawienia
września 03, 2024
września 04, 2024
Raporty
kwietnia 03, 2024