Obiekty Handlowe

Nieruchomości komercyjne nie mają przed nami tajemnic. Czy chciałbyś wynająć powierzchnię pod przestrzeń handlową czy reprezentujesz centrum lu park - służymy pomocą.

Odkryj nieruchomości

Zostańmy w kontakcie!

Warto być na bieżąco, zapisz się do naszego newslettera C&W.

Aktualności

Znajomość i zrozumienie specyfiki rynku nieruchomości opieramy o wieloletnie doświadczenie i codzienne badania.

Odkryj artykuły

Zostańmy w kontakcie!

Warto być na bieżąco, zapisz się do naszego newslettera C&W.

O nas

Co nas wyróżnia? Poza naszym doświadczeniem i zaangażowaniem, to nasza oddanie klientowi i podejście oparte na partnerstwie. Jesteśmy tu, by Ci pomóc i dostosować nasze usługi do Twoich celów i oczekiwań.

Poznaj nasze usługi

Zostańmy w kontakcie!

Warto być na bieżąco, zapisz się do naszego newslettera C&W.

września 04, 2024

Jak Polacy korzystają z różnych formatów handlowych?

Ponad 60% polskich konsumentów decyduje się na większe zakupy spożywcze (powyżej 100 zł) w dyskontach. Jednocześnie podobny odsetek wybiera centra handlowe, głównie z uwagi na bogatą ofertę rozrywkową. W parkach handlowych, blisko 40% Polaków ceni sobie znajomość przestrzeni, co przekłada się na szybkie i wygodne zakupy. Najnowszy raport Cushman & Wakefield pt. „UX retail w Polsce. Polacy o budowie doświadczeń w obiektach handlowych” pokazuje, że konsumenci mają wyraźne oczekiwania wobec każdego formatu handlowego, z których każdy spełnia inne potrzeby.

Zgodnie z badaniami, które przeprowadzono na zlecenie Cushman & Wakefield, najczęściej odwiedzane są małe, lokalne sklepy – aż 66% respondentów odwiedza je raz lub kilka razy w tygodniu. To więcej niż w przypadku zakupów online, które przynajmniej raz w tygodniu realizuje jedynie 36% badanych. Parki i centra handlowe odwiedza regularnie odpowiednio 32% i 33% Polaków.

Dlaczego Polacy wybierają konkretne obiekty handlowe?

Według respondentów, kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze obiektu handlowego jest duża liczba dostępnych sklepów – dla blisko 70% konsumentów to jeden z głównych aspektów. Ważnym elementem są również łatwy dojazd oraz bezpłatny parking (63%). Lokalizacja blisko domu (nie dalej niż 15 minut jazdy autem) ma znaczenie dla 56% badanych. Na atrakcyjność obiektu wpływają także oferta gastronomiczna (40%) i rozrywka (20%), co pokazuje, że dla wielu osób centra handlowe to nie tylko miejsca zakupów, ale także spędzania wolnego czasu.

W odpowiedzi na te potrzeby, wiele centrów handlowych przechodzi obecnie rekomercjalizację oraz repozycjonowanie. W niektórych przypadkach właściciele decydują się na przebudowę, aby lepiej dostosować się do zmieniających się oczekiwań konsumentów. Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland w Cushman & Wakefield, podkreśla, że polski sektor handlowy jest już rynkiem dojrzałym, a wiele obiektów wymaga ponownego przemyślenia koncepcji, aby przyciągnąć nowych klientów.

Centra handlowe czy centra rozrywki?

Centra handlowe charakteryzują się najbardziej zróżnicowaną ofertą handlowo-rozrywkową. Na rynku funkcjonuje obecnie 440 centrów, co sprawia, że wiele z nich jest zlokalizowanych w centrach miast lub na obrzeżach aglomeracji. Mimo to, blisko połowa konsumentów jest gotowa poświęcić na dojazd do centrum handlowego ponad 15 minut. Kluczowymi czynnikami, które przyciągają klientów, są korzystne promocje, niższe ceny oraz szeroka oferta produktowa.

Nie bez znaczenia jest również oferta rozrywkowa, która obejmuje dobre kino, restauracje i różnorodne wydarzenia organizowane w obiektach handlowych. Z danych Cushman & Wakefield wynika, że największe centra handlowe o powierzchni powyżej 60 000 mkw. odnotowały najwyższą dynamikę wzrostu liczby klientów w 2023 roku. Jak zauważa Paulina Bauer, Head of Retail Asset Services, oferta rozrywkowa przyciąga klientów i przyczynia się do rosnącej popularności największych centrów handlowych.

Parki handlowe – wygodne zakupy na wyciągnięcie ręki

Parki handlowe, zgodnie z badaniami Cushman & Wakefield, są preferowanym miejscem szybkich, wygodnych zakupów w atrakcyjnych cenach. Kluczowe dla 2/3 odwiedzających są niskie ceny i promocje. Blisko 40% konsumentów doceniłoby zniżki dla stałych klientów, a 1/3 badanych zwraca uwagę na duże parkingi jako istotny atut parków handlowych. Dla prawie 40% klientów kluczową zaletą parków handlowych jest dobra znajomość przestrzeni, co umożliwia szybkie i sprawne zakupy.

Deweloperzy oraz właściciele parków handlowych powinni skupić się na intuicyjnym układzie przestrzennym, co zwiększa komfort zakupów dla konsumentów. Parki handlowe są najszybciej rozwijającym się formatem handlowym w Polsce – według danych Cushman & Wakefield, na koniec 1. kwartału 2024 roku w budowie było 40 obiektów handlowych, z czego aż 25 stanowiły parki handlowe. W porównaniu z centrami handlowymi, ich przewagą jest stabilność układu przestrzennego, dostępność parkingów oraz atrakcyjne ceny – podsumowuje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Mogą Cię zainteresować...

Wybrane aktualności z rynku, raporty oraz zestawienia