Jak dobierać najemców do centrum handlowego?
Odpowiedni najemcy to absolutna podstawa działalności obiektów handlowych. Znalezienie atrakcyjnych w oczach odwiedzających marek o solidnej reputacji biznesowej, pasujących do charakteru lokalizacji, bywa wyzwaniem. Proces ten, niekiedy czasochłonny, przy odpowiedniej wiedzy związanej z różnorodnością funkcjonujących na rynku konceptów jak i głębokiej znajomości rynku, finalnie może stanowić o sukcesie obiektu. W naszym kolejnym artykule zagłębimy się w ten temat. Jak dobierać najemców do centrum handlowego? Na co zwrócić uwagę? Sprawdź w poniższym wpisie.
Jakie ma znaczenie dobór odpowiednich najemców do centrum handlowego?
Centrum handlowe to zbiór różnorodnych sklepów, punktów usługowych, stoisk, lokali gastronomicznych czy rozrywkowych. Dostępną przestrzeń musisz wypełnić odpowiednimi najemcami. Ich dobór i renoma mogą pomóc Ci zapewnić stały i pewny dochód z wynajmu obiektu handlowego, jak również wpłynąć pozytywnie na poziom odwiedzalności obiektu. To z kolei przełoży się na sukces zarówno najemcy jak i wynajmującego, ponieważ wzrost odwiedzalności będzie w pozytywny sposób napędzał sprzedaż w lokalach
Dobry najemca jest w stanie znacząco podnieść wartość centrum handlowego.W procesie oceny wartości nieruchomości handlowej rzeczoznawcy wykorzystują metodę kapitalizacji dochodu operacyjnego netto, która opiera się na przewidywanej stawce kapitalizacji. Ta metoda stanowi istotny element w ustalaniu wartości nieruchomości, ponieważ przekształca potencjalny dochód operacyjny netto na wartość rynkową. Im wyższe są przewidywane dochody z czynszów, które generują najemcy, tym większa będzie wartość nieruchomości. Dlatego też podejmowanie strategicznych decyzji już na etapie projektowania obiektu handlowego staje się kluczowe dla osiągnięcia optymalnych rezultatów finansowych.
Odpowiednie zarządzanie centrum handlowym zaczyna się już na etapie dostosowania przestrzeni do oczekiwań i potrzeb zarówno klientów, jak i potencjalnych najemców. Podział powierzchni ma bezpośrednie przełożenie na atrakcyjność obiektu i jego potencjał do generowania dochodu. Już na etapie budowy obiektu warto zatem wziąć pod uwagę odpowiednie rozplanowanie przestrzeni, wraz z przygotowaniem ramowego planu związanego z doborem odpowiedniego tenant mixu. **Przykładowo odpowiednie umiejscowienie punktów usługowych czy gastronomicznych w strategicznych lokalizacjach może przyciągać większą liczbę klientów, co z kolei może przekładać się na wyższe czynsze najmu dla właściciela nieruchomości. Podział najemców pod względem oferowanego asortymentu lub usług będzie miał również pozytywny wpływ na komfort robienia zakupów wśród klientów. **
Jak dobrać odpowiedniego najemcę do centrum handlowego?
Zanim zaczniesz wyszukiwać potencjalnych najemców do centrum handlowego, musisz opracować przejrzystą strategię. Badania rynku mogą być czasochłonne, jednak obecnie możesz korzystać z pomocy doradców oraz nowoczesnych technologii, które mogą przyśpieszyć ten proces i dodatkowo ograniczyć ryzyko związane z nietrafionym wyborem. Dobór najemców warto przeprowadzić, zadając sobie kilka pytań. Omówmy je szczegółowo.
Jakie są wyjątkowe zalety centrum handlowego?
Co sprawia, że Twoja nieruchomość handlowa różni się od innych? Przyjrzyj się innym galeriom o podobnej wielkości, oferującej podobne udogodnienia i zlokalizowanej w miejscu o podobnej charakterystyce demograficznej. Wartością Twojego centrum może być sąsiedztwo punktów komunikacyjnych czy osiedli mieszkaniowych. Zapoznaj się również z lokalnym rynkiem nieruchomości handlowych. Określ popyt i podaż w okolicy. Szczegółowe poznanie otoczenia obiektu jest kluczem do sukcesu. Najemcy powinni wpisywać się w otoczenie i oczekiwania osób odwiedzających obiekt. Warto również zwrócić uwagę na to, czego brakuje w danej okolicy, a co mogłoby stanowić wśród potencjalnych klientów bodziec do odwiedzenia centrum.
Jaki jest typ idealnego najemcy?
Idealny najemca wzorowo wypełnia obowiązki spoczywające na nim na podstawie zawartej z wynajmującym umowy najmu. Najemca taki odpowiada również na potrzeby swoich klientów, dba o pozytywny wizerunek marki i w sposób aktywny wykorzystuje mnogość narzędzi marketingowych, śledząc przy tym najnowsze trendy. Sklepy, punkty gastronomiczne czy usługowe to zupełnie różni najemcy o odmiennej charakterystyce prowadzenia działalności. Nawet w tych poszczególnych grupach mogą występować różnice dotyczące wymagań powierzchniowych, warunków wynajmu czy funkcjonowania. Warto przeprowadzić audyt obecnych najemców. **Może się okazać, że jest jakiś sektor, który mógłby stanowić uzupełnienie Twojego centrum handlowego. Znalezienie idealnego najemcy jest kwestią indywidualną dla danego obiektu. Najemca idealnie sprawdzający się w jednej lokalizacji, niekoniecznie musi powtórzyć ten sukces w innej **
Jak odpowiednio zarządzać przestrzenią?
Wartość czynszu, który jest płacony przez najemców w centrum handlowym, niejednokrotnie zależy od rodzaju działalności prowadzonej przez danego wynajmującego oraz pozycji jego obiektu na rynku, w tym jego położenia. Warto zaznaczyć że w przypadku najemców zajmujących rozległe powierzchnie, oczekiwane stawki czynszu mogą być niższe. Często korzystniejszym z biznesowego punktu widzenia rozwiązaniem może być podział dostępnej przestrzeni na mniejsze lokalizacje, które można wynająć szerszemu gronu najemców, co w konsekwencji prowadzi do pobierania wyższych opłat czynszowych.
Perspektywa podziału przestrzeni na mniejsze lokale i wynajmowania ich różnym najemcom może przynieść lepsze efekty finansowe dla centrum handlowego. Korzystny efekt może przełozyć się również na wycenę nieruchomości, ponieważ większa liczba najemców płacących wyższe czynsze może znacząco wpłynąć na wartość rynkową obiektu.
Pamiętaj jednak, że podział centrum handlowego na mniejsze lokale, może być również obarczony ryzykiem inwestycyjnym, a w konsekwencji mieć odbicie w stopie kapitalizacji. **Weź to pod uwagę i odpowiedni zbalansuj liczbę oraz typ powierzchni najmu, a wszelkie decyzje związane z przebudową obiektu poprzedź wnikliwą analizą rynku **
Zadbaj o centrum handlowe z doradcą
Jeśli chcesz uzyskać dobry wynik finansowy i utrzymać go w dłuższej perspektywie, rozważ współpracę z doradcą. Agencja Leasingowa Retail firmy Cushman & Wakefield specjalizuje się w dziedzinie optymalizacji doboru najemców w centrum handlowym i jest w stanie pomóc Ci dopasować przestrzeń oraz strukturę sklepów i punktów w nieruchomości. Nie ryzykuj, a zaufaj profesjonalistom!
Mogą Cię zainteresować...
Wybrane aktualności z rynku, raporty oraz zestawienia
Nasze transakcje
28 maja, 2024
Nasze transakcje
05 grudnia, 2024
Nasze transakcje
01 grudnia, 2024