Biurowce coraz bardziej handlowe
Coraz więcej warszawskich biurowców oferuje lokale usługowo-handlowe. Jak wynika z raportu „Retail @ Office” przygotowanego przez Cushman & Wakefield, już 64% warszawskich biurowców ma przynajmniej jeden lokal handlowo-usługowy. Zasoby typowo handlowej powierzchni w Warszawie są ograniczone, co zmusza sieci handlowe i usługodawców do poszukiwania alternatywnych lokalizacji, w tym w biurowcach. Równocześnie zmieniają się preferencje użytkowników dotyczące funkcjonalności przestrzeni biurowej i rodzaju oferowanych usług.
Popularność handlu w biurowcach
Powierzchnie handlowo-usługowe w biurowcach zyskują na popularności, szczególnie w nowszych projektach, gdzie stanowią nawet 7% powierzchni. Jest to związane ze zmianami w tkance miejskiej oraz potrzebami użytkowników biur i mieszkańców. Coraz częściej tworzone są przestrzenie wielofunkcyjne, a ograniczone zasoby gruntów w kluczowych lokalizacjach sprzyjają temu trendowi. W 45 warszawskich lokalizacjach dostępnych jest 1,2 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego w ostatnich dwóch latach dostarczono zaledwie 37 000 mkw.
Synergia biurowców i handlu
Jak tłumaczy Ewelina Staruch, Analityk rynku handlowego, Cushman & Wakefield: „Wobec niedostępności powierzchni w centrach handlowych, najemcy poszukują innych lokalizacji, a ich uwaga w naturalny sposób kieruje się w stronę lokali w budynkach biurowych i mieszkalnych. Znajdujące się w ogromnej większości w parterze biurowców powierzchnie tworzą strefy usługowo-handlowe coraz bardziej otwarte na ruch z zewnątrz. Analizując dane dotyczące handlu w biurowcach skupiliśmy się na budynkach klasy A i B, ale pominęliśmy projekty typu mixed-use, które mają nieco inną specyfikę”.
Usługi, które przyciągają użytkowników biurowców
Zmiany w modelu pracy, szczególnie w stolicy, wpływają na sposób korzystania z biur i na rodzaj dostępnych tam usług. Z raportu Cushman & Wakefield „Biuro czy dom? Co przyciąga Polaków do pracy w biurze” wynika, że 45% użytkowników korzysta ze stref gastronomicznych, a 1/3 odwiedza lokale usługowe. Blisko 30% badanych korzysta z klubów fitness, a 36% ze stref relaksu, takich jak ogródki czy ławki. Te wyniki potwierdzają wnioski z badania Cushman & Wakefield z 2022 roku, w którym jako najważniejsze usługi użytkownicy biurowców wskazali restaurację lub kantynę (67%), a także bankomat (43%), sklep spożywczy (30%), kawiarnię (21%) i paczkomaty (19%).
Wzrost popytu na powierzchnie handlowe w biurowcach
Choć obecnie powierzchnia handlowo-usługowa zajmuje średnio 6% biurowców, w nowych budynkach ten odsetek wzrasta do 7%. Na koniec 2023 roku aż 64% biurowców miało przynajmniej jeden lokal handlowo-usługowy, co jest wzrostem w porównaniu do 60% z 2013 roku. Eksperci Cushman & Wakefield prognozują, że udział powierzchni handlowych w biurowcach będzie dalej rosnąć. Obecnie na rynku dostępnych jest 257 lokali handlowo-usługowych, co stanowi 18,2% pustostanów, z czego najwięcej dostępnych lokali znajduje się w najnowszych budynkach oddanych do użytku w latach 2020-2024.
Przyszłość handlu w biurowcach
Jak zauważa Magdalena Gniazdowska, Leasing Manager, Retail Agency w Cushman & Wakefield: Największą koncentrację powierzchni handlowej w centrach biznesowych obserwujemy w COB, Służewcu i Centrum. Warto jednak zaznaczyć, że w Ścisłym Centrum mamy do czynienia z najmniejszymi lokalami – średnio niewiele ponad 200 mkw. Największą średnią powierzchnię lokalu, około 400 mkw., oferuje strefa biurowa Zachód.
Eksperci zwracają uwagę na ograniczoną dostępność większych lokali – tylko 8% wolnych lokali na rynku ma powierzchnię przekraczającą 500 mkw., co jest wyzwaniem dla najemców poszukujących większych przestrzeni handlowych. Właściciele biurowców muszą zatem odpowiedzieć na te potrzeby, by przyciągnąć większych najemców i zwiększyć atrakcyjność swoich obiektów.
Biurowce jako uzupełnienie ulic handlowych
Biurowce w Warszawie są coraz częściej postrzegane jako przedłużenie ulic handlowych, zwłaszcza w dzielnicach biznesowych. W biurowcach dominują lokale gastronomiczne (26%) i usługowe (22%). Na popularności zyskują też centra medyczne (9%) oraz sklepy spożywcze (7%). Jak zauważa Ewa Derlatka-Chilewicz, powierzchnie handlowo-usługowe w biurowcach uzupełniają ofertę ulic handlowych, choć różnią się charakterem – biurowce oferują mniejsze powierzchnie, a ich największym wyzwaniem jest niższa odwiedzalność w weekendy.
Czynsze w biurowcach w najlepszych lokalizacjach wynoszą obecnie 50-60 EUR/mkw., podczas gdy w centrach handlowych to 150-170 EUR/mkw., dodaje Magdalena Gniazdowska,
podkreślając, że biurowce oferują konkurencyjne warunki wynajmu, mimo mniejszych obrotów w weekendy.
Mogą Cię zainteresować...
Wybrane aktualności z rynku, raporty oraz zestawienia
września 03, 2024
września 04, 2024
Raporty
kwietnia 03, 2024