Obiekty Handlowe

Nieruchomości komercyjne nie mają przed nami tajemnic. Czy chciałbyś wynająć powierzchnię pod przestrzeń handlową czy reprezentujesz centrum lu park - służymy pomocą.

Odkryj nieruchomości

Zostańmy w kontakcie!

Warto być na bieżąco, zapisz się do naszego newslettera C&W.

Aktualności

Znajomość i zrozumienie specyfiki rynku nieruchomości opieramy o wieloletnie doświadczenie i codzienne badania.

Odkryj artykuły

Zostańmy w kontakcie!

Warto być na bieżąco, zapisz się do naszego newslettera C&W.

O nas

Co nas wyróżnia? Poza naszym doświadczeniem i zaangażowaniem, to nasza oddanie klientowi i podejście oparte na partnerstwie. Jesteśmy tu, by Ci pomóc i dostosować nasze usługi do Twoich celów i oczekiwań.

Poznaj nasze usługi

Zostańmy w kontakcie!

Warto być na bieżąco, zapisz się do naszego newslettera C&W.

grudnia 31, 2024

Powierzchnie Handlowe w Warszawskich Biurowcach

Według raportu „Retail @ Office” opracowanego przez ekspertów międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield, aż 64% warszawskich biurowców oferuje przynajmniej jeden lokal usługowo-handlowy. Niska podaż nowej, typowo handlowej powierzchni w Warszawie skłania sieci handlowe i usługodawców do szukania alternatywnych lokalizacji. W ostatnich latach preferencje użytkowników zmieniały się, wpływając na wykorzystanie przestrzeni biurowej oraz rodzaju usług dostępnych w biurowcach. Analizy Cushman & Wakefield przedstawiają interesujące dane:

  • Średnio 6% powierzchni w warszawskich biurowcach to lokale usługowo-handlowe.
  • 87% tych lokali znajduje się na parterze, co maksymalizuje ich widoczność i dostępność.
  • Na koniec 2023 roku w biurowcach w Warszawie było 390 000 mkw. powierzchni handlowo-usługowej w 1400 lokalach, w ponad 360 lokalizacjach.
  • Ponad połowa wszystkich lokali handlowych w biurowcach znajduje się w Centrum i Centralnym Obszarze Biznesowym (COB).

Zmiany w Tkance Miejskiej

Powierzchnie handlowo-usługowe w biurowcach zyskują na popularności, stanowiąc nawet 7% powierzchni w nowszych projektach. Trend ten napędzany jest przez zmieniające się potrzeby użytkowników biur i mieszkańców warszawskich dzielnic, dążenie do tworzenia przestrzeni wielofunkcyjnych oraz kurczące się zasoby gruntów w kluczowych lokalizacjach biznesowych. W Warszawie zasób nowoczesnej powierzchni handlowej, z wyłączeniem wolnostojących magazynów handlowych i wielkopowierzchniowych hipermarketów spożywczych w centrach handlowych, to 1,2 mln mkw. w 45 lokalizacjach. W ostatnich dwóch latach dostarczono jedynie 37 000 mkw. nowej powierzchni.

Wpływ na Preferencje Użytkowników

Zmiany w modelu pracy, szczególnie widoczne w stolicy, wpłynęły na preferencje użytkowników biur oraz rodzaj usług dostępnych w budynkach. W raporcie „Biuro czy dom? Co przyciąga Polaków do pracy w biurze” firma Cushman & Wakefield przedstawiła wyniki badań analizujących praktyczne zachowania użytkowników oraz ich oczekiwania związane z projektowaniem przestrzeni do pracy. Respondenci wskazali, że:

  • 45% korzysta ze stref gastronomicznych w biurowcu przynajmniej raz w miesiącu.
  • 1/3 korzysta z oferty usługowej, a blisko 30% z klubów fitness.
  • 36% korzysta ze stref relaksu, takich jak ogródki, ławki czy leżaki.

Koncentracja Powierzchni Handlowych

Chociaż średnio w Warszawie powierzchnia handlowo-usługowa zajmuje 6% budynku biurowego, to w obiektach oddanych do użytku w ciągu ostatnich 10 lat jest to już 7%. Eksperci Cushman & Wakefield przewidują, że do 2025 roku ten udział jeszcze wzrośnie. Aktualnie w Warszawie jest 257 niewynajętych lokali handlowo-usługowych w biurowcach o łącznej powierzchni 53 000 mkw., co stanowi 18,2% całkowitej powierzchni. Najwięcej niewynajętej powierzchni znajduje się w najnowszych budynkach biurowych, oddanych do użytku w latach 2020-2024. Warto zaznaczyć, że większość dostępnych lokali ma powierzchnię od 100 do 500 mkw., co ogranicza wachlarz potencjalnych najemców.

Biurowce jako Przedłużenie Ulic Handlowych

Handel w biurowcach jest zdominowany przez gastronomię (26%) i usługi (22%). Lokale te chętnie wybierają także centra medyczne (105 placówek, czyli 9%) oraz sklepy spożywcze (7%). Autorzy raportu wskazują, że w warszawskich biurowcach obecnych jest 806 unikalnych marek handlowych. Najpopularniejsze z nich to Żabka, Gorąco Polecam, Zdrofit, Green Caffe Nero, drogeria Rossmann i Lux Med.

Czynsze i Wyzwania

Czynsze za lokale handlowe w najlepszych biurowych lokalizacjach wynoszą dziś 50-60 EUR/mkw., podczas gdy w centrach handlowych sięgają 150-170 EUR/mkw. Minusem handlu w biurowcach jest niższy ruch w weekendy, brak wielkopowierzchniowych propozycji oraz trudności w zachowaniu kompromisu estetycznego pomiędzy budynkami biurowymi a handlowymi. Jednak dogodna lokalizacja i profil klienta mogą rekompensować te niedogodności.

Magdalena Gniazdowska z Cushman & Wakefield podsumowuje: „Widzimy ewolucję handlu w dużych miastach, zwłaszcza w Warszawie. Obserwujemy sukcesywną odbudowę zainteresowania ulicami handlowymi. Powierzchnie handlowo-usługowe w biurowcach stanowią rozwinięcie czy też uzupełnienie tego konceptu”.

Mogą Cię zainteresować...

Wybrane aktualności z rynku, raporty oraz zestawienia