Wpływ inflacji na obiekty handlowe
Inflacja, czyli wzrost ogólnego poziomu cen dóbr i usług w gospodarce, ma szerokie i złożone konsekwencje dla różnych sektorów gospodarki. Nie omija ona również sektora nieruchomości komercyjnych, a w szczególności obiektów handlowych. Jak inflacja wpływa na tego rodzaju nieruchomości? Tego dowiesz się z naszego artykułu. Miłej lektury!
Skąd ta inflacja?
Wysoka inflacja w Polsce w ostatnich latach jest zjawiskiem, które przyciąga uwagę ekspertów z różnych dziedzin. Jej przyczyn jest kilka. Po pierwsze, pandemia Covid-19, która nawiedziła świat w 2020 roku, nadal pozostaje istotnym czynnikiem wpływającym na gospodarkę Polski, ale również innych państw na świecie. Pandemia miała ogromny wpływ na wiele sektorów gospodarki, prowadząc do zakłóceń w produkcji, spadku popytu i wzrostu cen wielu towarów i usług. Ograniczenia w przemieszczaniu się, lockdowny i inne środki bezpieczeństwa wpłynęły na funkcjonowanie przedsiębiorstw, co mogło prowadzić do zwiększenia kosztów produkcji i dostawy.
Kolejnym elementem była inwazja Rosji na Ukrainę. Konflikt na wschodzie Europy spowodował niepewność na rynkach finansowych i surowców, co mogło prowadzić do wzrostu cen wielu produktów importowanych do Polski. Dodatkowo, zwiększone napięcia geopolityczne mogły skutkować zmianami w handlu i relacjach międzynarodowych, co również mogło wpłynąć na ceny na krajowym rynku. Pokłosiem inwazji było również odcinanie zasobów gazu z Rosji. Polska, podobnie jak wiele innych krajów europejskich, jest w dużej mierze uzależniona od importu tego surowca.
Inflacja to złożone zjawisko, które zazwyczaj ma wiele przyczyn. Oprócz wymienionych wyżej czynników należy wskazać także na czynniki takie jak polityka pieniężna prowadzona przez Narodowy Bank Polski, sytuacja na rynku pracy, zmiany w podatkach i regulacjach, czy nawet zmiany w zachowaniach i oczekiwaniach konsumentów.
W jaki sposób inflacja wpływa na branżę detaliczną, a więc obiekty handlowe?
Wpływ inflacji w przypadku branży detalicznej jest widoczny w różnych aspektach. Gdzie dokładnie?
Wydatki konsumentów
Wzrost cen wpływał na zachowania zakupowe, zmuszając klientów do ograniczania wydatków na dobra luksusowe i skoncentrowania się na podstawowych potrzebach. Sklepy detaliczne, centra handlowe i inne obiekty handlowe odczuwały spadek obrotów, zwłaszcza w segmentach towarów niebędących artykułami pierwszej potrzeby. Konsumenci stali się bardziej ostrożni w swoich wydatkach, często porównując ceny i poszukując promocji oraz zniżek, co wymusiło na sprzedawcach zwiększoną konkurencyjność i elastyczność cenową. W wyniku inflacji sklepy często musiały dostosować swoje strategie marketingowe, oferując atrakcyjne promocje i programy lojalnościowe, aby przyciągnąć i utrzymać klientów.
Cięcie kosztów operacyjnych
W przypadku wielu najemców w obiektach handlowych wysokie stopy procentowe oraz inflacja przyczyniła się do podniesienia kosztów operacyjnych. Wyższe koszty operacyjne związane z rosnącymi cenami energii, surowców i wynagrodzeń prowadziły także do wzrostu cen oferowanych produktów. W związku z tym konieczne było dopasowanie się do aktualnych warunków rynkowych. Rozwiązaniami okazały się automatyzacja procesów, lepsze zarządzanie zapasami czy optymalizacja asortymentu. Pozwoliło to lepiej zarządzać cyklami popytu.
Wpływ na łańcuch dostaw
Sprzedawcy detaliczni są także mocno uzależnieni od globalnych łańcuchów dostaw. Podczas pandemii widać było wyraźnie większe zainteresowanie sprzętem elektronicznym, sportowym czy meblami. Obciążyło to łańcuchy dostaw, które już wtedy były bardzo rozciągnięte.
Według prasy branżowej do połowy 2022 roku koszt wysyłki kontenera wzrósł czterokrotnie w porównaniu z 2021 rokiem. Każdy dzień np. w porcie w Australii to koszty operacyjne na poziomie kilkuset tysięcy dolarów. We wrześniu 2021 roku było to ponad 151 tysięcy dolarów. Wyobraź sobie teraz, że następuje opóźnienie? 10 dni to ok. 1,5 miliona dolarów straty.
Obiekty handlowe dzisiaj - czy inflacja jest tak samo silna?
Statystyki pokazują, że inflacja w 2024 roku nie ma już tak silnego wpływu na obiekty handlowe, jak to miało miejsce jeszcze półtora roku wcześniej. Barometr EFL na I kwartał 2024 roku wskazuje, że tylko 33% firm uważa, że inflacja w najbliższych miesiącach pogorszy ich sytuację. Wciąż jest to temat, który powoduje u wielu obawy, jednak ich odsetek maleje. A kto będzie mieć rację i jak będzie wyglądać ten rok?
Mogą Cię zainteresować...
Wybrane aktualności z rynku, raporty oraz zestawienia
września 03, 2024
września 04, 2024
Raporty
kwietnia 03, 2024