Jaka jest przyszłość obiektów handlowych?
Zamknięte budynki, porośnięte roślinnością witryny, zakurzone półki - czy taka jest przyszłość centrów handlowych? W ostatnich latach można było usłyszeć wiele apokaliptycznych przepowiedni dla galerii czy parków handlowych. Nic jednak nie wskazuje na to, żeby miały w najbliższym czasie zejść ze sceny. Wręcz przeciwnie - ich rola w społeczeństwie powoli wraca mimo rozwijającego się handlu e-commerce. Czego zatem można się spodziewać w przyszłości? Tym tematem zajmiemy się w niniejszym artykule.
Jak obecnie wygląda stan obiektów handlowych w Polsce?
Nie będziemy wieszczyć końca galerii handlowych. Jak wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych na koniec 2023 roku powierzchnia obiektów handlowych wyniosła w naszym kraju 13,3 mln m2. W samym 2023 roku przybyło 424 tys. m2. Według statystyk to o 30% więcej w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Na dodatkowe 424 tys. m2 złożyło się 35 nowych obiektów handlowych. Zmodernizowano lub rozbudowano również 14 nieruchomości. Największym z obiektów było przebudowane centrum handlowe E. Leclerc w Jeleniej Górze.
Trend rozwijania oraz modernizacji obiektów handlowych nie jest widoczny wyłącznie w Polsce. Również na zachodzie ludzie chętniej wracają do galerii. Zmienia się jednak ich podejście i dziś łączą zakupy online z tymi stacjonarnymi.
Nowe modele biznesowe i wzrost popularności obiektów mixed-use
Współczesne obiekty handlowe przechodzą metamorfozę, w której nowe modele biznesowe oraz formaty mixed-use odgrywają coraz większą rolę. Wzrost ich popularności wynika ze zmian w oczekiwaniach społecznych oraz potrzebie stworzenia przestrzeni, która nie tylko zapewnia możliwość zakupów, ale także integruje różnorodne funkcje życia miejskiego.
Projekty typu mixed-use, które łączą przestrzeń handlową z biurami, mieszkaniami oraz strefami rekreacyjnymi, stają się coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów i konsumentów. Te wielofunkcyjne kompleksy nie tylko zaspokajają potrzeby codziennego życia, ale także tworzą bogate środowisko społeczne i kulturalne. Dzięki temu, że oferują one więcej niż tylko możliwość dokonywania zakupów, stają się one centrami życia miejskiego, przyciągając zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Chociaż widzimy, że już się to dzieje, ten proces będzie się stale pogłębiał. Przystosowanie się do nowych trendów będzie koniecznością. Rozwiązania modułowe oraz elastyczne, które umożliwiają szybką rekonfigurację przestrzeni, są niezbędne dla utrzymania konkurencyjności na rynku.
Przykładem innowacyjnego podejścia do przestrzeni handlowej jest The Battery Atlanta, kompleks mieszczący się obok stadionu baseballowego Atlanta Braves. Obecnie tworzy go hotel ponad 250 pokojami, apartamenty, biurowce, sklepy czy restauracje. Jest to praktycznie samowystarczalne centrum.
Możliwa integracja zakupów online i offline
Centra handlowe i detalistów czeka trudne wyzwanie: jak zintegrować doświadczenia online i offline, aby stworzyć spójne i atrakcyjne środowisko zakupowe? To pytanie staje się coraz bardziej istotne w kontekście rosnących oczekiwań konsumentów.
Już teraz niektóre marki wykorzystują ten element w swoich działaniach. Przykładem może być sieć E-obuwie. W stacjonarnych sklepach nie ma żadnych półek z butami. Są za to wygodne kanapy oraz pulpity i tablety, na których można obejrzeć oraz zamówić do przymierzenia wybrane modele. Poprzez aplikację mobilną można także zarezerwować wybrane buty i przymierzyć je podczas wizyty w punkcie stacjonarnym. Te ułatwienia wpływają na pozytywny odbiór marki oraz doświadczenia zakupowe konsumentów. Do tego skrócenie łańcucha dostaw przyczynia się do promowania ekologicznych postaw.
Większy nacisk na zrównoważony rozwój
Skoro już wspomnieliśmy o ekologii, nie można nie rozwinąć tego zagadnienia. Promowanie zrównoważonego rozwoju staje się priorytetem w każdej dziedzinie życia i biznesu. Nieodłącznie dotyka to także obiektów handlowych. Wizja przyszłych nieruchomości handlowych to m.in. energooszczędne oświetlenie, wykorzystanie biodegradowalnych materiałów oraz ograniczenie ilości odpadów. Centra handlowe już dziś są miejscami rozrywki, a co za tym idzie są w stanie promować świadomość ekologiczną, umożliwiając im dokonywanie odpowiedzialnych wyborów.
Przyszłość w przypadku obiektów handlowych jest tuż za rogiem
Przyszłość centrów handlowych nie jest wyłącznie kwestią adaptacji do nowych technologii czy trendów. To przede wszystkim umiejętność przewidywania zmian społecznych i ekonomicznych, a także odpowiedzialność za środowisko. Te elementy zadecydują, które obiekty handlowe odniosą sukces w nadchodzących dekadach.
Mogą Cię zainteresować...
Wybrane aktualności z rynku, raporty oraz zestawienia
września 03, 2024
września 04, 2024
Raporty
kwietnia 03, 2024